سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن، ارائه شیوه‌های تبلیغی مناسب را یکی از راه‌های مقابله با شبهات مهدویت در فضای مجازی دانست و گفت: ایجاد فضای منطقی برای مقابله با تبلیغات منفی حوزه مهدویت کافی نیست.به گزارش آینده روشن، حجت‌الاسلام محمدصادق یوسفی‌مقدم، رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به موعودگرایی ادیان مختلف در فضای مجازی گفت: موعود‌گرایی مسئله‌ای است که به نیاز درونی انسان پاسخ می‌دهد؛ به عبارت دیگر انسان‌ها همیشه به دنبال رسیدن به کمال مطلق و دستیابی به ارزش‌های والا هستند و می‌خواهند از جامعه‌ای عدالت‌محور برخوردار باشند؛ بنابراین مردم به سمت مباحث و موضوعاتی همچون موعودگرایی علاقه‌مند هستند.

وی افزود: دعوت به منجی و اصل دعوت به موعود یک اصل دینی، مسلم و غیرقابل تغییر است. شاید مذاهب انسانی در بحث موعودگرایی تفاوتی در برخی دیدگاه‌ها داشته باشند، اما در اصل اعتقاد به این موضوع وجود دارد که منجی برای بشریت خواهد آمد و پیامبر خاتم(ص) وعده آمدنش را داده و غیرقابل انکار است.


رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن تصریح کرد: فضای مجازی یک فضای بسیار جدی در عرصه موعودگرایی و منجی‌گرایی است و پرداختن در آن فضا ضرورت دارد، البته ما نمی‌توانیم در این عرصه به گونه‌ای عمل کنیم که تمام جریان‌های موجود در فضا را کنترل کنیم؛ زیرا فضای مجازی در اختیار ما نیست و ما تنها می‌توانیم با فکر و اندیشه به فضای مجازی جهت دهیم و آن را هدایت کنیم.

وی بیان کرد: یک واقعیت است که بشر به لحاظ نیاز به منجی به بحث، گفت‌وگو و مسائل در حوزه منجی به شدت از خود علاقه نشان می‌دهد، در این میان کاربرانی که برخلاف واقع پا به این عرصه می‌گذارند و مردم را به سوی منجی‌های دروغین دعوت می‌کنند، فضای مجازی را به شدت اشغال کرده‌اند و شبهاتی را در این باره به کاربران انتقال می‌دهند.


حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم اظهار داشت: فرهیختگان باید منجی‌های دروغین را به کاربران و مردم معرفی کنند و از طرفی تلاش کنند تا وجود حقیقت منجی و منجی حقیقی که خدای متعال وعده آمدنش را داده است، در فضای مجازی تبلیغ شود؛ بنابراین اهمیت بحث منجی‌گرایی در فضای مجازی امری ضروری است.

وی بیان کرد: پیروان حقیقی مهدویت باید با یک نگاه منطقی پا به عرصه منجی‌گرایی بگذارند و از طرح مباحثی که اذهان را به مسیر خرافات و خلاف واقع سوق می‌دهد، پرهیز کنند و حقیقت وجود حضرت مهدی(عج) را که وعده پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) است، در فضای مجازی تبیین کنند که اگر این اتفاق رخ دهد و مسائل به درستی و با یک نگاه خردمندانه تبیین شود، کاربران بیشتر به این سمت گرایش می‌یابند و علاقه نشان می‌دهند؛ لذا ضروری است که مسئله منجی‌گرایی و موعودگرایی با یک نگاه خردمندانه و خردورزانه مطرح شود.

رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم تصریح کرد: پیروان حقیقی مهدویت باید با شبهات موجود در بحث منجی هوشمندانه و منطقی برخورد کنند و باید با سعه صدر، فکر و اندیشه آن را از ذهن کاربران پاک کرد. برخی از نگاه‌های موجود در فضای مجازی صرفا برای تبلیغات مسائل دروغین و در راستای از بین بردن حقیقت در فضای مجازی به کار گرفته می‌شود.


وی ادامه داد: تبلیغاتی را که برای از بین بردن حقیقت در بحث منجی و مهدویت در فضای مجازی شاهد هستیم، نمی‌توان تنها با فضای منطقی پاسخ داد، بلکه باید شگردها و شیوه‌های تبلیغی مناسب برای مقابله با این‌گونه رفتارهای تبلیغی در فضای مجازی ایجاد شود؛ به گونه‌ای که اندیشمندان، متفکران و علاقه‌مندان به موضوع مهدویت با نگاه سالم و توانمند برای مقابله با این افکار در فضای مجازی فعالیت و تلاش کنند.

حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع مهدویت می‌تواند در قالب دایرة‌المعارفی همچون ویکی‌پدیا در اختیار کاربران قرار بگیرد، گفت: در وهله اول باید متوجه باشیم که آیا اصل کارمان ایجاد شبکه دایرة‌المعارف همچون ویکی‌پدیا در حوزه مهدویت است و یا هدفمان هدایت، سامان دادن و ارشاد کاربران است. اکنون نمی‌توان نظر نهایی را در این باره ارائه داد، باید جوانب کار سنجیده شود و کارشناسان عرصه فضای مجازی به همراه کارشناسان حوزه مهدویت گردهم آیند تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

وی با اشاره به تأثیر برگزاری جشنواره‌های وبلاگ‌نویسی با موضوع مهدویت، افزود: برگزاری این برنامه‌ها در صورتی می‌تواند مؤثر باشد که معیارهای مناسبی به کاربران ارائه شود تا آنها بر اساس آن معیارها به الگوهای صحیح دست یابند و در فضای مجازی به گونه‌ای عمل کنند که مفاهیم را به درستی تبیین کرده و انتقال دهند.

بنابرگزارش روابط عمومی و امور بین الملل دفتر تبلیغات اسلامی، رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم تصریح کرد: تبلیغات خلاف واقع در عرصه مهدویت جامعه را از رسیدن به اهداف واقعی موعود گرایی باز می‌دارد و موعود حقیقی اولین کسی است که با خرافات مبارزه می‌کند و برای برافراشتن پرچم توحید، یگانه‌پرستی و عدالت اقداماتی انجام خواهد دارد. ما باید در این مسیر مراقبت کنیم تا از اهداف باز نمانیم و روش‌های خلاف واقع را در پیش نگیریم.

مرجع : خبرگزاری شبستان







تاریخ : چهارشنبه 91/4/14 | 12:15 عصر | نویسنده : طاها تهرانی | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.