سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پشت پرده لغو تحریم فناوری ایران/ بازی کثیف و دو سر باخت ایالات متحده

مشاور وزیر ارتباطات گفت:آمریکا با تحریم ایران شرکت‌های اروپایی و آسیایی را مجبور به خروج از ایران کرد که در نتیجه آنها نمایندگی‌ خود را در ایران تعطیل کردند و اکنون با لغو تحریم‌ها در صدد ورود به بازار ایران است.

 

خبرگزاری فارس: پشت پرده لغو تحریم فناوری ایران/ بازی کثیف و دو سر باخت ایالات متحده

محمود لیائی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، در خصوص وعده لغو تحریم‌های ارتباطی امریکا علیه ایران اظهار داشت: امریکا با اعمال تحریم علیه ایران شرکت‌های اروپایی و آسیایی را مجبور به خروج از ایران کرد که در نتیجه آن وندورهای بزرگی از جمله هوواوی و ZTE و شرکت‌های فنلاندی نمایندگی‌های خود را در ایران تعطیل کردند و از ایران خارج شدند.

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور صنعت و فناوری گفت: به این ترتیب امریکا شرکت‌های بزرگ اروپایی و آسیایی را از بازار ایران خارج کرد.

وی ادامه داد: همچنین در نتیجه اعمال این تحریم‌ها دسترسی ایرانی‌ها به خدمات برخی سایت‌ها از جمله فروشگاه‌های آنلاین برنامه‌های IOS و اندروید قطع شد.

وی گفت: با مسدود شدن این سایت‌ها، سایت‌های جایگزین توسط ایرانی‌ها راه‌اندازی شد که از آن جمله می‌توان به سایت‌های کافه‌بازار و کندو، برای فروش برنامه‌های اندروید و سایت سیبچه، برای فروش برنامه‌های سیستم‌عامل اپل اشاره کرد.

لیائی تصریح کرد: با فراگیر شدن سیستم‌عامل اندروید و IOS در گوشی‌ها و تبلت‌ها، متناسب با نیاز بازار، این سایت‌های ایرانی نیز به شدت رشد کردند و بازار رقابتی بین آنها تشکیل شد.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون در ایران نزدیک به 4 میلیون نفر گوشی اندرویدی دارند و این افراد به طور مدام در حال دانلود از این فروشگاه‌های آنلاین برنامه هستند به طوری که این 4 سایت، 10 درصد کل پهنای باند ایران را به خود اختصاص می‌دهند. همچنان که سایت فروش برنامه‌های اندروید کافه‌بازار به تنهایی 2 درصد پهنای باند ایران را به خود اختصاص داده است.

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور صنعت و فناوری گفت: بنابراین، با پاگرفتن، تقویت و رقابت سایت‌های ایرانی فروش برنامه‌های کاربردی موبایل، امریکا عملاً به دست خود بازار ایران را از دست داد. این در حالی است که اگر امریکا ایران را تحریم و برای مثال دسترسی به سایت google play (فروشگاه برنامه‌های اندروید گوگل) را برای کاربران ایرانی قطع نمی‌کرد شاید فروشگاه‌های ایرانی برنامه‌های گوشی و تبلت برای پاسخ‌گویی به نیازهای موجود ایجاد نمی‌شدند.

وی گفت: حجم بازار ارتباطی و موبایل ایران، سالانه حدود 4 میلیارد دلار است که از این مبلغ 2 میلیارد دلار سهم گوشی و 2 میلیارد دلار سایر تجهیزات ارتباطی و نرم‌افزارها است.

وی گفت: در گذشته امریکا با اعمال تحریم شرکت‌های آسیایی و اروپایی را با صرف هزینه‌های سنگین از بازار بزرگ ایران خارج کرد و اکنون با لغو تحریم‌ها وارد بازی کثیفی شده است.

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صنعت و فناوری افزود: از سوی دیگر هیچ‌گاه مسیر ورود تجهیزات امریکایی به ایران مسدود نبوده‌ است؛ اگرچه با شرایط سختی مواجهیم اما با واسطه و با دور زدن تحریم‌ها حتی کالاهای امریکایی وارد ایران می‌شوند.

وی ادامه داد: در نتیجه این عمل، سود بیشتر نصیب دلال‌ها و واسطه‌ها و سود کمتری عاید شرکت‌های امریکایی می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این در مدت تحریم امریکا، شرکت‌های ایرانی خیز بزرگی برای تولید محصولات بومی برداشتند که از آن جمله می‌توان به تولید محصولات UTM (محصولات امنیتی ICT که حدود 20 درصد کل تجهیزات امنیتی را پوشش می‌دهد) اشاره کرد.

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صنعت و فناوری افزود: در زمان اعمال تحریم، شرکت‌های بزرگ از جمله سیسکو از فروش UTM به ایران خودداری می‌کردند که شرکت دوران اکنون این تجهیزات را تولید کرده است.

 






تاریخ : یکشنبه 92/3/12 | 7:19 عصر | نویسنده : طاها تهرانی | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.