سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اتاق‌های فکر حسب تخصص خود گاهی حیطه عمل ملی و گاهی حوزه عمل منطقه‌ای و جهانی دارند. اتاق‌های فکر به لحاظ وابستگی سیاسی و مالی نیز به:

الف – اتاق‌های فکر حزبی

ب – اتاق‌های فکر دوحزبی

ج – اتاق‌های فکر مستقل (این اتاق‌ها از لحاظ بودجه و امکانات کاملا خارج از دایره دولت عمل می‌کنند

).

د – اتاق‌های فکر دانشگاهی (این اتاق‌ها در مجموعه دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند

هـ- اتاق‌های فکر نیمه‌مستقل (از دولت مستقل هستند ولی به هر حال از سوی گروه‌های علاقه‌مند مانند اتحادیه‌های صنفی و مذهبی تحت حمایت هستند)

و – اتاق‌های فکر دولتی (بودجه و… تماما دولتی است و به لحاظ اداری زیر مجموعه دولت هستند)

ز – اتاق‌های فکر نیمه‌دولتی (بودجه انحصارا از سوی دولت تامین می‌شود اما این اتاق‌ها لزوما در ساختار دولت جایی ندارند)

تقسیم می‌شوند. (G MC Gann, 2009: 63)

چون کارویژه اصلی اتاق‌های فکر ارایه طریق به دولت‌ها در راه کشف بهترین تصمیم‌ها و سیاست‌گذاری‌ها است و طبعا دولت‌ها گرایش‌ها و خاستگاه‌های خاص خود را دارند. اتاق‌های فکر حزبی اعم از این‌که وابسته به حزب حاکم باشند و یا در حلقه حزب رقیب، طبعا از دیدگاه‌های حزب متبوع خود پیروی می‌کنند و در همان چارچوب راه حل پیشنهاد می‌نمایند. از طرف دیگر اتاق‌های فکر حزبی به حزب حاکم در تامین نیروی متخصص و با تجربه کمک می‌کنند و اگر وابسته به حزب رقیب باشند به همین ترتیب در نقش دولت در تقدیر عمل می‌نمایند.

در کشورهایی که دو حزب نسبت به سایر احزاب از سهم بیشتری در مجالس قانون‌گذاری و دولت برخوردارند، در مسایل و اموری که تغییر رویه‌ها و سیاست‌ها با تغییر دولت‌ها امکان‌پذیر نیست، اتاق‌های فکر دو حزبی وظیفه دارند به راه‌حل‌های مورد توافق دو حزب دست یابند. نتیجه این مهم آن است که با تغییر دولت‌ها سیاست‌های کلان و ملی با حداقل تغییر مواجه می‌شوند. از طرف دیگر این نوع اتاق‌های فکر پدیده «غنایم انتخاباتی» را نیز سامان می‌دهند. غنایم انتخاباتی اصطلاحی است که از نظام دو حزبی آمریکا وارد فرهنگ سیاسی و دولتی شده است. در آمریکا وقتی حزب جمهوری‌خواه یا حزب دمکرات در انتخابات پیروز می‌شدند از صدر تا ذیل کارکنان ادارات و دوایر دولتی را عوض می‌کردند. این پدیده نه‌تنها باعث دلسردی کارکنان حرفه‌ای سازمان‌ها و دوایر دولتی می‌شد امکان ارتقای شغلی را از آنان می‌گرفت و دولت (جمهوری‌خواه یا دمکرات) عملا خود را از بدنه حرفه‌ای و متخصص اداری و… محروم می‌کرد. برای جلوگیری از آفت‌های پدیده غنایم انتخاباتی دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات توافق کردند که سمت‌های دولتی به سمت‌های سیاسی و تخصصی تقسیم شود و حزب پیروز فقط حق داشته باشد سمت‌های سیاسی را در اختیار بگیرد و در سمت‌های تخصصی اولویت با کارمندان حرفه‌ای همان سازمان‌ها و دوایر دولتی باشد. مگر اینکه حزب پیروز بتواند افراد متخصص حزبی خود را در سمت‌های تخصصی نیز معرفی کند.

در کشورهایی مانند ایتالیا که احزاب کم و بیش در یک سطح قرار دارند و هیچ‌یک نمی‌توانند با کسب اکثریت آرا دولت یک‌پارچه تشکیل دهند، دولت‌ها لاجرم دولت‌هایی ائتلافی و بسیار شکننده هستند. چنانکه از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون در 64 سال اخیر در ایتالیا 62 دولت بر سر کار آمده است. روشن است اگر توافقی در عرصه سیاست‌های کلان اجتماعی و اقتصادی و … در این کشور نبود ایتالیا نه‌تنها در زمره 8 کشور صنعتی جهان قرار نداشت بلکه در نهایت بنگلادش اروپا محسوب می‌شد.

در کنار اتاق‌های فکر حزبی اتاق‌های فکر مستقل نیز وجود دارند که همچون موسسات مطالعاتی و تحقیقاتی، فارغ از گرایش‌های حزبی مانند شرکت‌های مشاوره‌ای عمل می‌کنند. اتاق‌های فکر از هر نوع که باشند در مقولات اقتصاد داخلی، اقتصاد بین‌المللی، امنیت ملی، مطالعات منطقه‌ای، مسایل اجتماعی، آموزش و پرورش، همکاری‌های بین‌المللی، مسایل مربوط به توسعه و مسایل به سفارش کارفرما به ایفای وظیفه می‌پردازند

کلیدواژه‌ها: جنبش نرم‌افزاری، مدیریت، اتاق فکر، ارتقای بهره‌وری، کارآمدی. اتاق بازرگانی  ، اتاق فکر، طوفان مغزی، روند جهانی، ساختار سازمانی، اساسنامه سازمانی. رابطه میان پژوهش وآینده سازمان ، دانشگاه و تفکر ، لازم اتاق فکر، ایده ، خلاقیت در فکر،تانک فکری، اندیشکده ، تصمیم گیری و تصمیم سازی ،ایران ، آمریکا، دولت و اتاق فکر ، رشد و پرورش،تولیدات اتاق فکر

.






تاریخ : یکشنبه 91/9/12 | 6:34 عصر | نویسنده : طاها تهرانی | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.