سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اتاق‌های فکر در ایفای وظایف خود حسب نوع سفارشی که دریافت کرده‌اند تولیدات خود را منتشر می‌کنند. اتاق‌های فکر همانند تانک‌های جنگی باید ابتدا اندیشه و تلقی موجود را هدف قرار دهند و در نهایت اندیشه و تلقی مطلوب خود را جایگزین کنند. اگر این فرایند موفق عمل کند در تسخیر قلب‌ها و ذهن‌ها موفق بوده‌اند. برای رسیدن به این هدف تولیدات اتاق‌های فکری

از طریق

1انتشار کتاب

2- انتشار تحلیل‌ها و گزارش‌های بزرگ‌تر از مقاله و کوچک‌تر از کتاب

3انتشار خبرنامه

4مقالات روزنامه‌ای

5انتشار مقاله در مجلات تخصصی

6حضور رسانه‌ای کارشناسان اتاق‌های فکری در رادیو و تلویزیون

7حضور در کنفرانس‌ها

8برگزاری سمینار و کارگاه‌های آموزشی و ترویجی

9تربیت نیرو

10آموزش عمومی

عمل می‌کنند. (G Mc Gann, 2009: 63)

روشن است که هر یک از این روش‌ها مزیت‌ها و محدودیت‌های خود را دارند که اتاق‌های فکر در مناطق مختلف در جهان به فراخور حال به برخی روش‌ها اهمیت بیشتری می‌دهند.

این نمودار‌ها حاکی از آن است که اتاق‌های فکر آمریکایی و کانادایی استفاده از فناوری‌های جدید و سریع و پردامنه را در دستور کار خود قرار داده‌اند. از این‌رو تولید کتاب در اتاق‌های فکر آمریکایی و کانادایی نسبت به اتاق‌های فکر اروپای غربی کمتر است در حالی که آمریکایی‌ها و کانادایی‌ها با افزایش تولید مقالات به عنوان مرجع و ماخذ کتاب‌های تولید شده عمل می‌کنند.

رابطه اتاق‌های فکر و دولت‌ها

اتاق‌های فکر از جهات تامین بودجه، مدیریت و سفارش کار با دولت‌ها کار می‌کنند. هیچ قاعده توافق شده‌ای برای همکاری‌های اتاق‌های فکر و دولت‌ها در این سه مساله وجود ندارد. برخی اتاق‌های فکر تمامی بودجه خود را از دولت می‌گیرند. تعدادی از اتاق‌های فکر کمک‌هایی در حد خرید ساختمان مورد نیاز و امکانات سخت‌افزاری اولیه دریافت می‌کنند. برخی نیز از طریق خیرین اتاق‌ساز و بنیاد‌ها و کمک‌ها و اعانات مردمی نیاز‌های خود را تامین می‌کنند. به همین ترتیب اتاق‌های فکر دولت پایه و یا وابسته به بخش خصوصی نیز وجود دارد. اتاق فکر اساسا با ابتکار دولتی در جهان شکل گرفته است، بنابراین کارآمدی اتاق‌های فکر در درجه اول اهمیت قرار داشته است و خصوصی یا دولتی بودن آنان بر حسب سنت سیاست و حکومت هر کشور تعیین شده است. اگر درباره تامین بودجه اتاق‌های فکر انعطاف و وسعت تجربه وجود دارد، درباره مدیریت اتاق‌های فکر سخت‌گیری‌های خاصی به چشم می‌خورد. در نصب مدیران اتاق فکر از الگوی نصب مدیران سازمان‌های بین‌المللی استفاده می‌شود. مدیران سازمان‌های بین‌المللی بر اساس سهمیه جغرافیایی و تخصص نامزد مربوطه نصب می‌شوند. به عنوان مثال اگر مدیرکلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سهمیه آسیا است، کشور‌های آسیایی نامزد متخصص باید معرفی کنند در غیر این صورت تخصص حرفه‌ای ملاک قرار می‌گیرد و ممکن است یک متخصص غیرآسیایی انتخاب شود. در انتخاب مدیران اتاق فکر هم این‌گونه عمل می‌شود.

اگر اتاق فکر وابسته به حزب خاصی است ابتدا اولویت با فرد حزبی متخصص است و در غیر این صورت علت تاسیس اتاق فکر ایجاب می‌کند تا تربیت فرد حزبی واجد شرایط اتاق فکر با مدیریت تخصصی فردی ولو غیرحزبی اداره شود. اتاق‌های فکر معمولا با یک چهره شناخته شده که واجد تجربه مدیریت دولتی در حوزه تخصصی اتاق فکر و توان علمی مناسب و اهلیت لازم باشد اداره می‌شود. در کنار مدیر اتاق فکر البته جمعی شناخته شده و معتبر از افرادی که در حوزه تخصصی اتاق فکر صاحب‌نظر هستند نیز به عنوان هیات امنا فعالیت می‌کنند. مدیر و هیات امنا در اندازه‌ای از تبحر حرفه‌ای و تجربه مدیریتی هستند که می‌توانند به‌اصطلاح معروف حاصل کار پژوهندگان حرفه‌ای را تحویل بگیرند و ارزیابی کنند. اتاق‌های فکر چون وظیفه دارند راه‌کار‌های کاربردی و قابل اجرا و موثر را برای مسایل حال یا آینده کشورها تدوین کنند، لازم است که هیات امنا و مدیریت اتاق فکر از چنان اهلیتی برخوردار باشند که به عنوان هیات داوری با راستی‌آزمایی تحقیق و پژوهش انجام شده درجه کیفیت مساله و مشکل کشف شده و پیشنهاد‌های ارایه شده را ارتقا دهند. از طرف دیگر یکی از کارویژه‌های اساسی اتاق‌های فکر تبادل نیرو با دولت (مجریه، مقننه و قضاییه و سایر نهاد‌های دولتی) است. همواره عده‌ای از کارشناسان به عنوان مدیر وارد بدنه دولت می‌شوند و برعکس. نوع مدیریت اتاق‌های فکر به‌گونه‌ای است که اتاق‌های فکر در این عرصه نیز یار صدیق دولت‌ها محسوب می‌شوند. به عبارت دیگر مدیریت اتاق‌های فکر پژوهش و پژوهش‌گر را هم زمان می‌سنجد.

اتاق‌های فکر اساسا برای مشکلات مدیریتی و اجرایی و کشف و تعیین بهترین سیاست‌ها و راه‌کار‌ها تاسیس می‌شوند. مدیران بیش از هر گروه دیگری در جامعه به اندیشه‌ها و خلاقیت و ابتکارات جدید نیاز دارند اما مشکل آنجاست که کمتر از هر گروهی در جامعه فرصت چنین فعالت‌هایی را دارند. بنابراین اتاق‌های فکر گرچه در ظاهر برای مسایل و مشکلات راه حل ارایه می‌دهند اما در باطن ضامن بقای اعتماد عمومی به رهبران و مدیران و سیاست‌ها هستند. کارویژه‌های اتاق‌های فکر به‌گونه‌ای است که دولت‌ها مثل کسی که به اراده و با هزینه خود اندام‌های خود را برای کشف کوچک‌ترین خللی در معرض انواع آزمایش‌ها می‌گذارند، در پی آنند که تمام لوازم موفقیت اتاق‌های فکر در انجام ماموریت‌شان را فراهم کنند. اتاق‌های فکر ابزار مدیریتی هستند و دولت‌ها و احزاب و شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی برای بهبود عملکرد خود به آنها متوسل می‌شوند

کلیدواژه‌ها: جنبش نرم‌افزاری، مدیریت، اتاق فکر، ارتقای بهره‌وری، کارآمدی. اتاق بازرگانی  ، اتاق فکر، طوفان مغزی، روند جهانی، ساختار سازمانی، اساسنامه سازمانی. رابطه میان پژوهش وآینده سازمان ، دانشگاه و تفکر ، لازم اتاق فکر، ایده ، خلاقیت در فکر،تانک فکری، اندیشکده ، تصمیم گیری و تصمیم سازی ،ایران ، آمریکا، دولت و اتاق فکر ، رشد و پرورش،تولیدات اتاق فکر.






تاریخ : یکشنبه 91/9/12 | 6:37 عصر | نویسنده : طاها تهرانی | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.