سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گروه فضای مجازی: به باور مسئول مؤسسه گفت‌وگوی دینی، آمریکا با تحریک وهابیت تلاش می‌کند وهابیت را به اهرم فشاری علیه شیعه تبدیل کند و «شیعه‌هراسی» را به شدت در میان اهل سنت ترویج کند تا مانع گسترش الگوی پویا و انقلابی ایران در سطح جهان شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین «حمیدرضا غریب‌رضا»، مسئول مؤسسه گفت‌وگوی دینی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، درباره جنگ نرم وهابیت علیه تشیع در فضای مجازی گفت: مسلماً وهابیت از نظر فکری گرایش جامد، متحجر و عقب‌مانده‌ای است، ولی باید اعتراف کنیم از نظر بهره‌برداری از ابزارهای مدرن اطلاع‌رسانی بسیار قدرتمندتر از تشیع است.

غریب‌رضا با اشاره به بهره‌برداری جریان وهابیت از تمامی امکانات جنگ نرم علیه باورهای شیعه، جنگ نرم این جریان علیه باورهای شیعه را چنان روشن دانست که جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی در آن وجود ندارد و عنوان کرد: وهابیت تلاش دارد نگاه ویژه خود نسبت به توحید و شرک را به جهان اسلام تحمیل کند، از سوی دیگر سایر مسلمانان را که برداشت خاص وهابیت را نمی‌پذیرند، تکفیر می‌کنند.

وی هدف از جنگ نرم وهابیت علیه تشیع را ترویج «شیعه‌هراسی» در میان مسلمانان اهل‌سنت، برای جلوگیری از گسترش الگوی پویا و انقلابی ایران در سطح جهان دانست و عنوان کرد: اختلاف فکری وهابیت با شیعیان و دیگر مسلمانان در مسائل شرک و توحید پیش از پیروزی انقلاب هم وجود داشته است. سؤال اینجاست که چرا حجم تولیدات فکری و رسانه‌ای علیه تشیع بعد از انقلاب اسلامی سیر تصاعدی پیدا کرده است؟

وهابیت با ترجمه کتاب‌های تکفیری خود علیه شیعیان این متون فتنه‌انگیز را در قالب کتاب‌خانه‌های دیجیتال و سایت‌های اینترنتی عرضه کرده است.

ارتش اینترنتی وهابیت در تالارهای گفت‌وگو، وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی فعالیت چشمگیری دارند

غریب‌رضا ادامه داد: شهید «فتحی شقاقی»، مؤسس «جنبش جهاد اسلامی فلسطین» در کتاب گران‌سنگ «شیعه و سنی، غوغای ساختگی» به تفصیل به این پرسش پاسخ داده است. شهید شقاقی معتقد است پس از پیروزی انقلاب اسلامی سه موج فکری در جهان اسلام به سود تشیع انقلابی به راه افتاد: «احیاءشیعیان»، «نوشیعیان» و «تشیع سیاسی».

حمیدرضا غریب‌رضا در خصوص جریان اول توضیح داد: جریان اول احیاء شیعیان بود؛ که شیعیان جهان بعد از قرن‌ها محرومیت و تحقیر و تکفیر، با پیروزی انقلاب اسلامی، هویت مذهبی و سیاسی خود را در قالب تفکری پویا، انقلابی و احیاگر پیدا کردند. این احیاگری هویتی برای غرب و منافعش در منطقه کابوسی وحشتناک بود.

وی در ادامه، جنبش سیاسی امام خمینی(ره) مبتنی بر احیای هویت فراگیر اسلامی را مصداق بارز جریان «نوشیعیان» دانست که با تکیه بر نقاط قدرت‌بخش و احیاگر تشیع مانند فرهنگ شهادت‌طلبی عاشورایی، توانست هویت اسلامی را در جهان معاصر احیا کند و در این باره افزود: تعداد قابل توجهی از اندیشمندان و جوانان آزاد‌اندیش اهل‌سنت علاقه‌مند بودند ریشه‌های مذهبی این تحول را بازشناسی کنند و تحلیل کنند چگونه از قلب مذهب شیعه، که تا به حال نمی‌شناختند، انقلابی به این عظمت به وجود آمده است. همین مسئله باعث گرایش جمع زیادی از جوانان دیگر مذاهب به تشیع شد.

این محقق در تشریح جریان سوم، اظهار کرد: این جریان از نظر اعتقادی رسماً اهل‌سنت هستند، ولی پروژه سیاسی و جهادی آنان متأثر از اندیشه‌های شیعه به ویژه قرائت انقلابی از عاشورا و کربلاست. گروه‌های جهادی فلسطین؛ مانند «حماس» و «جهاد اسلامی» جزو این جریان قرار دارند. آمریکا با تحریک وهابیت تلاش می‌کند وهابیت را به اهرم فشاری علیه شیعه تبدیل کند و «شیعه‌هراسی» را به شدت در میان اهل سنت ترویج کند تا مانع گسترش الگوی پویا و انقلابی ایران در سطح جهان شود.

مسئول مؤسسه گفت‌وگوی دینی در خصوص تاکتیک‌های جنگ نرم وهابیت علیه تشیع، استفاده وهابیت از تمامی ابزارهای رسانه‌ای امروز و بهره‌برداری از شبکه‌های ماهواره‌ای متعددی که به زبان‌های مختلف علیه باورهای شیعه در حال فعالیت هستند را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: متأسفانه نهادهای رسمی ما در ایران با داشتن امکانات فراوان در انجام وظیفه خود کوتاهی می‌کنند. با دو شبکه الکوثر و العالم نمی‌توان به جنگ رسانه‌ای در فضای ماهواره رفت. واقعاً جای سؤال وجود دارد که چرا نهادهای متولی تاکنون شبکه‌های ماهواره‌ای خود را افتتاح نکرده‌اند؟

این پژوهشگر پس از آن به تشریح فعالیت‌های جریان وهابیت در فضای مجازی پرداخت و عنوان کرد: سایت‌های اینترنتی تخصصی علیه باورهای شیعه شبانه روز فعالیت می‌کنند. وهابیت با ترجمه کتاب‌های تکفیری خود علیه شیعیان این متون فتنه‌انگیز را در قالب کتابخانه‌های دیجیتال و سایت‌های اینترنتی عرضه کرده است. ارتش اینترنتی وهابیت در تالارهای گفت‌وگو، وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی فعالیت چشمگیری دارند. ‌طبق آماری که برخی پژوهشگران ارائه کرده‌اند «نزدیک به چهل هزار سایت و وبلاگ و تالار» وهابی در اینترنت در حال فعالیت است. مسلماً وهابیت از نظر فکری گرایش جامد، متحجر و عقب‌مانده‌ای است، ولی باید اعتراف کنیم از نظر بهره‌برداری از ابزارهای مدرن اطلاع‌رسانی، بسیار قدرتمندتر از تشیع است.

منبع : خبرگزاری ایکنا






تاریخ : چهارشنبه 91/11/11 | 9:47 عصر | نویسنده : طاها تهرانی | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.