سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درونگرایی و برونگرایی ,تفاوت درونگرایی و برونگرایی

تفاوت ھای شخصیتی میان ھمسران ممکن است مشکلاتی در رابطه آنھا ایجاد کند، از جمله تفاوت از لحاظ درونگرایی و برونگرایی، برای مثال ممکن است انسانی که روابط اجتماعی پرھیاھو و پرشوری دارد، ھمسری را انتخاب کند که خواھان زندگی آرام تر و بیسروصداتری است   .
ازدواج ین دو که از این لحاظ هیچ وجه تشابهی با هم ندارند بی مشکل نیست.ھمه ما ویژگی ھای شخصیتی ای داریم که به راحتی تغییر نمی کند و متاسفانه اگر نتوانیم با ھم به تعامل برسیم، عرصه بر ما تنگ می شود و تنش ھای ناخوشایندی را تجربه خواھیم کرد.
ھمه انسان ھا معیارھای ناخودآگاھی برای انتخاب ھمسر دارند مثی بعضی به طور غیرارادی به دنبال ھمسری ھستند که شباھت زیادی به والد محبوبشان داشته باشد. البته عکس این اتفاق نیز رخ میدھد؛ یعنی ممکن است فردی از ھر کسی که به والدش شباھت دارد، گریزان باشد.

بعضی نیز به دنبال کسی ھستند که ویژگی ھای او را در وجود خود نمی بینند و درواقع با یافتن این آدم، نیمه گمشده یا سرکوب شده خودشان را می یابند.مثی کسی که اصی قدرت مدیریت و رھبری ندارد، ھمسری را انتخاب می کند که مدیر مدبری است.
در مورد ازدواج یک فرد برونگرا و درونگرا نیز ممکن است چنین خواست ناخودآگاھی باعث ازدواج شده باشد. برای روشن تر شدن موضوع باید تعریفی از برونگرایی و درونگرایی داشته باشیم:

برونگراھا
برونگراھا انرژی خود را از برخوردھا و روابط اجتماعی بیشتر و حضور در جمع به دست می آورند و عیقه زیادی به فعالیت ھای دسته جمعی دارند. مجلس گردانی ، شوخ طبعی و بذله گویی از خصوصیات بارز این افراد است.

درونگراھا
گاھی تصور می شود درونگراھا عیقه ای به ارتباط با دیگران ندارند، اما چنین نیست زیرا برای رفع خستگی، به دست آوردن دوباره انرژی جسمانی و روانی و شادابی شان نیاز دارند زمانی را به خود اختصاص دھند یا به اصطیح با خود خلوت کنند. انسان ھای درونگرا از دید دیگر افراد جامعه معموی خجالتی و حتی گاھی مغرور به نظر می آیند، اما لزوما خجالتی و مغرور نیستند گرچه شاید درک این رفتارھا برای دیگران کمی دشوار باشد.

تمایل به یافتن نیمه گمشده
انسان ھای درونگرا واقعا به اینکه فرد دیگری با تعامیت اجتماعی بیشتر،قدرت محاوره بایتر و توانایی ھای ارتباطی گسترده در کنارشان قرار گیرد احساس نیاز می کنند و انسان ھای برونگرا ھم به کسی که آرامش بیشتری دارد، قادر به برنامه ریزی است، متفکر است و می تواند لحظه ھایی بدون تنش و آرام را مھیا کند، نیاز دارند و شاید این حس نیاز، این دو را به ھمپیوند می دھد. البته این زوج ھا ھم مانند دیگر زوج ھا به مشکیتی برخورد می کنند چون الگوھای رفتاری و عادت ھا در آنھا به اشکال مختلفی است و گاه نادیده گرفتن امیال طرف مقابل، اختیفاتی را شعله ور خواھدکرد.

4راه حل پیشنهادی برای تفاوت درونگرایی و برونگرایی همسران    
وقتی دو انسان درونگرا و برونگرا رابطه زناشویی خود را شروع می کنند، باید بدانند ممکن است ھرگز به توافق نرسند مگر اینکه بتوانند به نکته ھای مھم و حساسیت برانگیز زندگی شان واقف شوند و در مواردی به تعامل برسند:

1 - یکدیگر را آزاد بگذارند
در پردازش احساسی برونگراھا و درونگراھا تفاوت ھای اساسی وجود دارد بنابراین باید به شرایط واقف باشند و در بروز ھیجان ھا و احساسات از فشار آوردن بیش ازحد بر یکدیگر پرھیز کنند.

2 - برنامه ریزی مدون داشته باشند
برنامه ریزی ھای زندگی چنین زوج ھایی باید با توافق دوطرفه باشد و مثی در آن مشخص شود چند بار در ماه قرار است به پیک نیک یا خانه فرد خاصیبروند و ھر دو طرف نیز باید ملزم به رعایت قوانین باشند. قابل پیش بینی بودن برنامه ھا به ھیچ کدام فشاری وارد نمی کند.

3 - به یکدیگرفرصت دھند
در زندگی مدرن یا نیمه مدرن امروزی، عمی زندگی مشترک مدت کوتاه تریپیدا کرده و به 8 تا 12 شب و آخر ھفته ھا محدود شده است. پس این ساعت ھای کوتاه باھم بودنشان باید باکیفیت باشد. مثی طرف برونگرا بدون اینکه احساس طرد شدن به او دست دھد، باید شرایط روانی ھمسرش را درک و برایش فضای آرام و خصوصی مھیا کند و بعد از مدتی کنارش برود و بااو صحبت کند. البته گاه ھمسر درونگرا ھمچنان می خواھد تنھا باقی بماند.در این صورت ھمسر برونگرا باز ھم باید فرصت دیگری به او بدھد اما به تیشش برای برقراری ارتباط با ھمسرش ادامه دھد.

4 - نه خیلی زود، نه خیلی دیر
در نحوه حل مشکیت، تفاوت ھای عمده ای بین این برونگراھا و درونگراھا دیده می شود.انسان ھای برونگرا باید در مقابل اصرار شدید ذھنی شان برای حل موضوع در ھمان لحظه مقاومت کنند چون اقدام ھای سریع برای   حل مشکل با بی اعتنایی و حتی خشم طرف درونگرا ھمراه خواھد بود. برونگراھا حتما باید در این مواقع شرایط را درک و کمی تامل کنند. بحث را به
تعویق بیندازند و آن را به زمان دیگری موکول کنند. درونگراھا ھم باید بدانند که ھمسر برونگرا تحمل اینکه مدت ھا در انتظار بماند تا مساله حل شود،ندارد.

 4مشکل ارتباطی ھمسران متضاد

ھمسرانی که یکی از آنھا برونگرا و دیگری درونگراست 4 مشکل ارتباطی خواھندداشت:

1 - تفاوت در تفریح ھا
یکی از طرفین به مھمانی ھای شلوغ عیقه دارد ولی دیگری عیقه منداست در یک محیط آرام و با یک دوست صمیمی  خوش گذرانی کند.مکان ھای تفریحی مورد عیقه ایندو کامی متفاوت است.


2 - شیوه بیان احساساتی
درونگرا ممکن است کمی در بیان احساساتش مشکل داشته باشد در حالی که یک فرد برونگرا درباره ھمه چیز راحت صحبت می کند.

3 - شیوه ارتباطی
فرد برونگرا تمام اتفاق ھایی که در طول روز افتاده، برای همسرش تعریف کند ، موسیقی گوش دھد یا صدای تلویزیون را بای ببرد ولی  یک درونگرا ترجیح می دھد با ورود به خانه به استراحت بپردازد، کمتر صحبت کند و ھر وقت میلش کشید حرف بزند.

4- شیوه حل مسائل
یک فرد برونگرا دوست دارد وقتی مشکلی بروز می کند، به سرعت وارد عمل شود و موضوع را فیصله دھد در صورتی که فرد درونگرا به آرامش نیاز دارد و از درگیری اجتناب می کند.

 

 






تاریخ : یادداشت ثابت - پنج شنبه 93/5/24 | 10:46 عصر | نویسنده : طاها تهرانی | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.