سفارش تبلیغ
صبا ویژن
رویترز خبر داد
تلاش آژانس برای همراه کردن مسکو و پکن با غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران

خبرگزاری رویترز از قول دیپلمات‌های غربی خبر داد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای تلاش کرده مسکو و پکن را علیه برنامه هسته‌ای ایران، با غرب همراه کند.

خبرگزاری فارس: تلاش آژانس برای همراه کردن مسکو و پکن با غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران

خبرگزاری رویترز از قول دیپلمات‌های غربی ادعا کرده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای جدید تلاش کرده مسکو و پکن را هم‌پای سایر کشورهای 1+5 به ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران متقاعد کند.

طبق گزارش رویترز، در پیش نویس بیانیه‌ای که کشورهای 1+5 آماده کرده و آن را در نشست 35 کشور شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه خواهند کرد از ایران خواسته شده با این نهاد نظارتی سازمان ملل همکاری‌های لازم را به عمل آورد.

طبق گفته دیپلمات‌های غربی مورد استناد خبرگزاری انگلیسی رویترز، این بیانیه قرار است مورد تأیید رسمی دولت‌های هر 6 کشور قرار گیرد و لحن آن به گونه‌ای است که اتحاد 6 کشور طرف مذاکره ایران درباره برنامه هسته‌ای ایران را نشان دهد.

کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا ادعا می‌کنند برنامه هسته‌ای ایران در راستای تولید بمب اتمی است.

ایران، در مقابل، ضمن رد این ادعاها تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از حق برخورداری از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار است.

واشنگتن و اتحادیه اروپا بر اساس این ادعاهای بی‌پایه، تاکنون چندین دور تحریم یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده‌اند که چین و مسکو بارها زبان به انتقاد از آنها گشوده‌اند.

دیپلمات‌های غربی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود گفته‌اند ترجیح می‌دادند لحن این بیانیه قاطعانه‌تر باشد، اما این بیانیه به گونه‌ای تنظیم شده که مسکو و پکن که منتقد تحریم‌های یکجانبه غرب علیه ایران بوده‌اند را هم در انتقاد از برنامه هسته‌ای ایران همراه کند.

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

آژانس در مواقعی انتظار داشته ایران خارج از پادمان هسته‌ای مورد توافق دو کشور، به صرف گزارش برخی منابع اطلاعاتی که از آن‌ها نام نمی‌برد، اجازه دهد بازرس‌های این نهاد سازمان ملل از سایت نظامی پارچین بازدید کنند.

ایران در پاسخ به آژانس می‌گوید هیچ کشوری سایت نظامی خود را به ماموران آژانس نشان نمی‌دهد زیرا آژانس وظیفه دارد صرفا از مراکز هسته‌ای بازرسی کند و مراکز نظامی غیرهسته‌ای مشمول بازرسی‌های آژانس نمی‌شوند.

طبق گفته دیپلمات‌ها، در بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از عدم توافق برای هموار کردن مسیر تحقیقات این نهاد بین‌المللی ابراز نگرانی و از ایران خواسته شده اجازه دسترسی به سایت نظامی پارچین داده شود.

دو مقام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه جاری در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس افشا کردند این نهاد سازمان ملل 80 درصد اطلاعات خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را از آمریکا و هم‌پیمانانش به دست می‌آورد.

 






تاریخ : سه شنبه 92/3/14 | 7:24 عصر | نویسنده : طاها تهرانی | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.