سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فیلیکس پری گفت: تنش های موجود میان ادیان بزرگ مسیحیت و اسلام ریشه سیاسی داشته و علمای و متدینین باید به پشت صحنه واقعیت نگاه واقعه بینانه ای داشته باشند.
به گزارش مرکز خبری حوزه استاد انجمن مطالعات عربی – اسلامی واتیکان در نشست علمی گفتگوی ادیان از دیدگاه اسلام و مسیحیت که در سالن جلسات معاونت بین الملل حوزه های علمیه در قم برگزار شد، با اشاره به این که متاسفانه دنیای امروز در دست رجال و سیاسیون است و گفتمان میان ادیان از روزنه نگاه آنان انجام می شود، گفت: اسلام و مسیحیت دو دین از ادیان بزرگ الهی هستند که در طول تاریخ با فراز و فرود هایی همراه بوده اند، گاهی اختلافات فرهنگی، در برهه ای دیگر اختلافات به نوعی دیگر و امروز فاصله ها رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته و از نگاه مذهب فارغ شده است.
وی با بیان این که امروز دین می تواند نقش بسزایی در صلح جهانی ایفا کنند، همان گونه که اسلام دین صلح و مسیحیت دین عشق است، تصریح کرد: ادیان الهی باید بر اساس رسالت پیام آوری و هدایتی که دارند، نقش آفرینی کنند و برای نزدیکی قلوب بشری تلاش نمایند و این مهم بجز بهره گیری از روش های هوشمندانه مسیّر نخواهد شد.
استاد انجمن مطالعات عربی – اسلامی واتیکان تاکید کرد: مشارکت طرفین در فعالیت های هوشمندانه و دیالوگ های بین ادیانی می تواند گام موثری در عادی سازی روابط ایفا کند.
وی با بیان این که مشکل امروز دنیا پیچیده تر از این است که مسائل دینی مساله ساز باشد، خاطرنشان کرد: تاریخ نشان می دهد دین در بیشتر مواقع مورد سوء استفاده و دستخوش سیاسیون قرار گرفته است، متدینین اگر بتوانند پشت پرده این مسائل را ببینند، بهتر می توانند برنامه ریزی و تصمیم بگیرند.
این کشیش مسیحی یکی دیگر از علل بروز مشکلات در شرایط فعلی را تعصب های نا آگاهانه توصیف کرد و گفت: تعصب های ناشی از جهالت طرف مقابل است که مشکلات را فراهم می آورد لذا لازم است ادیان میان یکدیگر انتقال معارف را دوجانبه انجام دهند تا جهالت ها کاهش یابد.
دکتر پری، برگزاری نشست های بین ادیانی با حضور کارشناسان و صاحب نظران، گفت وگو میان اسلام و مسیحیت را نمونه ای از برنامه های تقریب میان ادیان عنوان کرد و گفت : این برنامه ریزی ها می تواند انسان را در این راه همراهی کند.
وی با پاسخ به این پرسش که "سهم دین برای گفت وگوی اسلام و مسیحیت چقدرمی باشد؟" افزود: دین نباید خودش بخشی از مشکل باشد، بلکه باید در جایگاه راه حل قرار بگیرد و باید تلاش کرد که به کمک دین مشکلات را حل کنیم.
استاد انجمن مطالعات عربی – اسلامی واتیکان در ادامه به موضوع تقریب میان مذاهب و ادیان الهی اشاره کرد و اظهارداشت: روند و بحث تقریب در مسیحیت در حال اجراست، وجود موسسات متعدد و یا ایجاد دپارتمان تقریب در واتیکان و برنامه های متعدد برای کلیسای شرق(ارتدودکس) نمونه ای از آن است؛  کلیسا، همانگونه که انشقاق مسیحیت را نمی پسندد از انشقاق میان شعیه و سنی هم راضی نیست.
وی در خصوص دیالوگ میان پروستان ها و کاتولیک ها، گفت: جریان تقریب همیشه در مسیحیت فعال بوده؛ به طوری که  کلیسای پروتستان به عنوان یکی از موانع دیدگاههای کاتولیک همیشه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، چرا که کاتولیک ها معتقدند پروتستان ها از کلیسا جدا شده اند، ولی با توجه به کارهایی که انجام شده آنچنان نتایجی به دست نیامده و این انشقاق و جدایی به مشکلاتی بر میگرد که قرن ها پیش بوده است و با یکی دو روز بحث و بررسی نتیجه نخواهد داد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی پیرامون دلایل استعفای پاپ، اظهارداشت: مساله استعفای پاپ مساله جدیدی نبود؛ چرا که 600 سال قبل نیز چنین شده بود و پاپ آن دوران استعفا داد.
وی افزود: در زمان پاپ ژان پل دوم به دلیل ارتباط گیری مستمر و ادبیات گفتمانی وی، حرکت هایی برای گفت گوی ادیان شده بود ولی بندیک شانزدهم در فضایی قرار گرفت که باید هوشیاری بیشتری از خود نشان می داد؛ وی ادیان مختلف را به رسمیت می شناخت، ولی مسیح را تنها راه نجات معرفی می کرد. با گذشت زمان احساس کرد موضع گیری ها نسبت به مسیحیت و اسلام درست نبوده و علی رغم اعتراضاتی که وجود داشت، بندیک شانزدهم به نوعی برای عذر خواهی به ترکیه رفت و وارد مسجد آبی این کشور شد و یا در واتیکان کارهایی با تاثیر پذیری بیشتر در مورد اسلام انجام داد تا به نوعی عذر خواهی از موضع گذشته خود داشته باشد.
وی خارطرنشان کرد: استعفای پاپ اولین بار نبود، بلکه 600 سال پیش بر خلاف قانون کلیسا این کار انجام شده بود، پاپ بندیک شانزدهم برای استعفا ادله خود را داشت و آن را بر کلیسا تحمیل کرد و به نوعی آن دلایل را برای استعفا کافی می دانست و در این میان خیلی ها معتقد بودند چون پاپ از سوی خدا انتخاب شده و الهی است حق استعفا را ندارد!
پری در خصوص این که "آیا استعفای پاپ جایگاه الهی او را کاهش نمی دهد؟"، گفت: عصمت پاپ از کجاست؟ آیا معصوم است یا نیست؟ بالاخره شرایط عادی نبود و سابقه هم داشته و اگر در آینده پاپ بخواهد استعفا کند آیا معنویت آن کاهش می یابد یا خیر؟ این ها سوالاتی است که در واتیکان در حال بررسی می باشد.
این محقق و پژوهشگر مسیحی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص  دیدگاه های پاپ فرانسیس اول، اظهارداشت: درباره دیدگاه های پاپ فعلی در خصوص مسلمانان، زود است که قضاوت کنیم، برای شناخت فکر و نظری که وی درباره قضاوت و موضع گیری در مورد مسلمانان دارد، نیاز به زمان است.
این کشیش افریقایی درباره مشکلات اخلاقی که از سوی رسانه ها در مورد کشیش ها مطرح می شود، چنین توضیح داد: مسائلی که در رسانه ها مطرح می شود و به نوعی افشاگری می گردد، این مسائل در حال بررسی است؛ در زمان پاپ چهار گزارش به دستش رسیده بود که دستوری برای بررسی بیشتر به کارینال ها داد تا پاپ جدید بررسی کند.
  "پری" با اشاره به تعاملات اسلام ومسیحیت، گفت: اختلافات میان ادیان اسلام و مسیحیت ابتدا کلامی بوده و حال به گونه ای دیگر و امروز بیشتر رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است؛ باید بررسی کرد که چرا تعاملات اسلام و مسیحیت سیاسی شده است؟





تاریخ : شنبه 92/2/7 | 3:30 عصر | نویسنده : طاها تهرانی | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.