سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در حالی که این روزها، اردن نقش فعالی را در جنگ افروزی علیه سوریه به مثابه اتاق جنگ واشنگتن بازی می کند، مردم خشمگین این کشور با تظاهرات علیه حضور نیروهای آمریکایی در خاکشان، چشم فتنه ضد مقاومت را هدف گرفته اند.

اگر چه اوضاع داخلی نابسامان اردن بارها مردم این کشور را به تظاهرات ضد دولتی واداشته است، اما تظاهرات مملو از خشم اخیر مردم این کشور، متفاوت از اعتراضات معیشتی چند ماهه گذشته بود. اردنی ها با درک بازی خطرناک اردن در پازل آمریکایی ها برای جنگ افروزی جدید در منطقه، مخالفت خود را بیشتر معطوف حضور نیروهای آمریکایی در خاک کشورشان و سیاست های ضد سوری مقامات اردن کردند. احزاب و گروه های مختلف این کشور می گویند حضور نیروهای آمریکایی را در خاک اردن و منطقه بر نمی تابند و با صدور فراخوانی مخالفت خود را با حضور نیروهای آمریکایی در منطقه و به ویژه اردن اعلام کردند. شهروندان اردنی حضور نیروهای آمریکایی را در خاک خود، دارای پیامدهای ناگوار برای منطقه و کشورشان می دانند. آنان پیام خشم و اعتراض خود در قبال هر گونه سیاست ضد سوری و امپریالیستی آمریکا و دولت خود، با به آتش کشیدن پرچم آمریکا نشان دادند تا همزمان، سیاست های پادشاهی اردن در تبعیت از آمریکا را هم به چالش کشیده باشند.


بنا به گزارش شبکه خبری ?راشاتودی? روسیه، روز جمعه، مردم اردن در ?امان? پایتخت این کشور و دیگر شهرها در اعتراض به تحکیم حضور نظامی آمریکا در کشورشان دست به تظاهرات زدند. در این اعتراضات، شهروندان اردنی در امان پرچم آمریکا را به آتش کشیدند. این اعتراضات از سوی گروهی از جوانان اردن و احزاب چپ گرای معارض از مقابل مسجد ?حسینی? در مرکز شهر امان آغاز شد. مردم این کشور با سر دادن شعارهایی مثل ?حضور آمریکا به حاکمیت ملی اردن لطمه می زند?، مراتب اعتراض خود را نسبت به حضور نیروهای آمریکایی در خاک اردن بیان کردند. مردم این کشور در این شعارهای ضد آمریکایی خود، دولت ایالات متحده را به افعی تشبیه کردند.

بنا به گزارش رسانه های عربی، این اعتراضات در اردن در حالی انجام می شود که ?چاک هیگل? وزیر دفاع آمریکا حدود یک هفته پیش اعلام کرده بود آمریکا برای آموزش نیروهای نظامی در اردن، حضور نظامی خود را در این کشور تقویت خواهد کرد. وزیر دفاع آمریکا در اظهارات خود بهانه سلاح های شیمیایی و نگرانی از افتادن این سلاح در دست عناصر تندوری سوری را دستاویز توجیه حضور نیروهای آمریکای در اردن کرد.

شبکه خبری ?الجزیره? نیز گزارش داد، پایتخت اردن و دیگر شهرهای این کشور روز جمعه شاهد تظاهرات بود. شهروندان اردنی در این تظاهرات مخالفت خود را با حضور نیروهای آمریکایی در کشورشان اعلام کردند.

بنا به گزارش شبکه خبری الجزیره، اگرچه مردم در این تظاهرات علیه ?ملک عبدالله? پادشاه اردن و ?عبدالله النسور? نخست وزیر این کشور شعار می دادند، اما این بار اعتراضات شهروندان اردنی معطوف به مسایل و مشکلات داخلی در این کشور نبود.

به گزارش الجزیره تظاهرات کنندگان با دادن پاسخ مثبت به درخواست نیروهای حزبی و مردمی، دست به اعتراض در این کشور زدند. بر اساس این گزارش، اقدام خشم آلود مردم، بعد از اظهارات وزیر دفاع آمریکا مبنی بر ارسال 200 کارشناس آمریکایی برای آموزش نیروها به اردن انجام گرفت. وزیر دفاع آمریکا در اظهارات خود، ارسال 200 کارشناس نظامی آمریکایی به اردن را مقدمه ای برای ارسال گروه های دیگری از نیروهای آمریکایی برای کمک به نیروهای اردنی عنوان کرده بود تا این نیروها در برابر تهدیدات احتمالی آمادگی داشته باشند.

در این تظاهرات نیروهای ملی و چپ گرا و همچنین جنبش های مردمی و برخی از افسران نظامی بازنشسته حضور داشتند.

مردم اردن با سر دادن شعارهایی مثل ?اردن آزاد خواهد ماند? و ?آمریکایی ها به زمین، چشم طمع دوخته اند?، اعتراض خود را نسبت به حضور نیروهای آمریکایی در اردن و مداخله سران اردن در امور سوریه نشان دادند.



** محکومیت حضور نیروهای آمریکایی در اردن و صدور بیانیه ها

------------------------------------------------

بنا به گزارش منابع خبری روسیه، پس از اظهارات وزیر دفاع آمریکا مبنی بر افزایش نیروهای نظامی آمریکا در اردن، ?الکساندر لوکاشویچ? سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه هشدار داده بود، تحکیم حضور نظامی آمریکا در اردن، باعث وخیم تر شدن بحران در سوریه و منطقه خواهد شد.

پیش از شروع اعتراضات مردمی، حزب ?جبهه عمل الاسلامی? اردن شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمین اردن نیز هرگونه حضور نیروی کشورهای خارجی را در این کشور محکوم کرده بود.

بنا به گزارش شبکه خبری الجزیره، ?نواف عبیدات? رییس شورای گروه اخوان المسلمین اردن حضور نیروهای خارجی را در خاک اردن برای آینده اردن و سوریه خطرناک دانست.

در بیانیه حزب جبهه عمل الاسلامی، شاخه سیاسی گروه اخوان المسلمین اردن که در پایگاه اینترنتی این حزب به چاپ رسیده است از دولت اردن خواسته شده است در تصمیم حود نسبت به حضور نیروهای بیگانه در اردن تجدید نظر کند.

در بیانیه مذکور آمده است که ارتش و مردم اردن در دفاع از سرزمین و منافع خود توانا هستند. نیروهای آمریکایی با تحرک نظامی خود به دنبال منافع خود و همپیمانان راهبردی خود در منطقه بخصوص ?اسراییل? است.

?علی ضلاعین? نماینده سابق پارلمان اردن در گفتگو با الجزیره، حضور نیروهای آمریکایی را در اردن مایه نگرانی و حیرت دانسته است. وی گفت: مردم اردن پیشتر، در نتیجه اشغال عراق توسط آمریکایی ها دچار مصیبت هایی شده اند.

ضلاعین گفت: آمریکایی با شعار آزادی و دموکراسی باعث ویرانی عراق شدند. او گفت: مردم اردن با هرگونه تلاش از سوی نظام اردن برای ورود نیروهای آمریکایی به خاک سوریه به مقابله خواهند پرداخت.

بنا به گزارش شبکه خبری الجزیره ?جبهه ملی اصلاحات? اردن هم نسبت به وجود نیروهای بیگانه در خاک اردن هشدار داده است.

جبهه ملی اصلاحات به ریاست ?احمد عبیدات? نخست وزیر سابق اردن نیز که شامل احزاب و شخصیت های مخالف است، نسبت به پیامدهای سیاست هایی دیکته شده هشدار داد و گفت: هدف سیاست های بیگانگان، سرگرم کردن ارتش در مسیری مخالف با منافع ملی مردم اردن است.

در بیانیه ای که از سوی این جبهه صادر شده است، تصمیم دولت اردن برای حضور نیروهای آمریکایی در این کشور و تسهیل مساله ورود نیروهای خارجی به خاک سوریه تجاوز به حقوق مردم سوریه به شمار آورده شده است.

در این بیانیه، اظهارات مقامات آمریکا مبنی بر ارسال نیروی نظامی به اردن و همچنین اظهارات برخی از مقامات کشورهای غربی مبنی بر کمک نظامی با این هدف، دخالت آشکاری در امور سوریه قلمداد شده است. بیانه مذکور، چنین مداخله ای را خطری دانست که منافع ، آینده مردم اردن و کل کشورهای منطقه را تهدید می کند.

خبرگزاری رسمی کشور سوریه ?سانا? نیز تظاهرات اردنی ها در مخالفت با تحکیم حضور نظامی آمریکا در خاک اردن را پوشش داد.

بنا به گزارش این خبرگزاری، تظاهرات کنندگان به نمایندگی از احزاب ملی، چپ گرا و فعالان کمیته های مردمی در استان های مختلف اردن حمایت خود را از نظام سوریه اعلام کردند.

ائتلاف احزاب ملی و چپ گرا از مقامات دولتی اردن خواستند در تصمیم خود مبنی بر حضور نیروهای آمریکایی در این کشور تجدید نظر کنند. این ائتلاف ها خواستار ادامه گفتگوی ملی برای حل بحران سوریه شدند و هر گونه دخالت در امور سوریه را برای دو همسایه، دارای پیامد ناگوار ارزیابی کردند.

مشارکت کنندگان در این تظاهرات، طی بیانیه ای هر گونه تسلیم در برابر دیکته های خارجی ، سیاست های امپریالیستی آمریکا و سیاست های مرتجعانه برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را محکوم کردند.






تاریخ : دوشنبه 92/2/9 | 8:0 عصر | نویسنده : طاها تهرانی | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.