دو نفر از اساتید علوم ارتباطات کشور نیوزلند که به دعوت مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران در نشست شورای مدیران روابط عمومی شهرداری تهران شرکت کرده بودند، از فرهنگ ترافیک رانندگان تهرانی و صبوری آنها در ترافیک تمجید کردند.
پرفسور گالووی استاد علوم ارتباطات دانشگاه مسی اوکلند با اشاره به این که رانندگان تهران به حد غیر قابل باوری صبور هستند، گفت: رانندگان تهرانی در سنگینترین راهبندانها نیز هیچ گونه عکسالعمل منفی از خود نشان نمیدهند. ادامه مطلب...
آدم بد رو هرطور که هست تحمل میکنم
کاسه ی صبرم از آدم هایی لبریزه
که با ادعای خوب بودن بدی می کنن.....!
دوست دیرینه اش در وسط میدان جنگ افتاده ، می توانست بیزاری و نفرتی که از جنگ تمام وجودش را فرا گرفته ، حس کند.سنگر آنها توسط نیروهای بی وقفه دشمن محاصره شده بود.
سرباز به ستوان گفت که آیا امکان دارد بتواند برود و خودش را به منطقه مابین سنگرهای خود دشمن برساند و دوستش را که آنجا افتاده بود بیاورد؟ ستوان جواب داد: می توانی بروی اما من فکر نمی کنم که ارزشش را داشته باشد، دوست تو احتمالا مرده و تو فقط زندگی خودت را به خطر می اندازی.
حرف های ستوان را شنید ، اما سرباز تصمیم گرفت برود به طرز معجزه آسایی خودش را به دوستش رساند، او را روی شانه های خود گذاشت و به سنگر خودشان برگرداند ترکش هایی هم به چند جای بدنش اصابت کرد.
وقتی که دو مرد با هم بر روی زمین سنگر افتادند، فرمانده سرباز زخمی را نگاه کرد و گفت: من گفته بودم ارزشش را ندارد، دوست تو مرده و روح و جسم تو مجروح و زخمی است.
سرباز گفت: ولی ارزشش را داشت ، ستوان پرسید منظورت چیست؟ او که مرده، سرباز پاسخ داد: بله قربان! اما این کار ارزشش را داشت ، زیرا وقتی من به او رسیدم او هنوز زنده بود و به من گفت: می دانستم که می آیی....
می دانی ؟! همیشه نتیجه مهم نیست . کاری که تو از سر عشق وظیفه انجام می دهی مهم است. مهم آن کسی است یا آن چیزی است که تو باید به خاطرش کاری انجام دهی. پیروزی یعنی همین.
انسانها عموما موجودات کنجکاوی هستند و دانستن افکار یا رازهای پنهان، آنها را به وجد می آورد. موضوع وقتی جالبتر می شود که آنها بتوانند ذهن دوست یا همسرشان را بخوانند. شاید با خواندن تیتر مطلب، پیش خودتان فکر کردید که: «امروز میرم خونه و فکر داداشم رو می خونم تا ببینم چرا این چند روز اخلاقش عوض شده» ولی عجله نکنید، این کار به آن سادگی هم که تصور می کنید نیست.
یکی از روشهای موثر ذهن خوانی، درک زبان بدن است. در واقع افراد در حین حرف زدن، به صورت ناخودآگاه قسمتی از بدنشان را تکان می دهند و این حرکات نشان دهنده تفکرات و احساسات درونی فرد نسبت به موضوع جاری دانست.
برای مثال وقتی از افراد راجع به شماره تلفن شان در 10 سال پیش سوال کنید، آنها سعی می کنند از حافظه شان برای به خاطر آوردن آن کمک بگیرند و وقتی از آنها راجع به آرزویشان می پرسید آنها سعی می کنند تا تصویری را در ذهنشان بسازند.
محققان بر این باورند که افکاری همچون امثال بالا، واکنش فیزیکی چشم را به دنبال دارند، که شما با تشخیص آنها می توانید تقریبا حدس بزنید که فرد به چه چیزی فکر می کند.
قبل از خواندن این 7 واکنش، لازم است به 2 نکته مهم توجه کنید:
- این واکنش ها بر اساس افراد راست-دست نوشته شده اند و در صورتی که فرد مورد نظر چپ دست است، باید آنها را برعکس در نظر بگیرید.
- منظور از راست یا چپ، دید شما نسبت به فرد انجام دهنده واکنش می باشد.
واکنش های چشمی
1- بالا – سمت راست : نشانگر جستجو و بازسازی رویدادی تصویری که در گذشته رخ داده است.
2- بالا – سمت چپ : در حال ساختن تصویر و یا رویداد جدید.
3- مستقیم – سمت راست : بخاطر آورن صوتی که در گذشته شنیده شده است.
4- مستقیم – سمت چپ : در حال ساختن کلمه و یا صوتی که در گذشته رخ نداده است.
5- پایین – سمت راست : صحبت کردن شخص با ضمیر داخلی اش
6- پایین – سمت چپ : به خاطر آوردن و یا تصور یکی از حواس، لامسه، بویایی و یا چشایی
7- چند حرکت و یا بدون حرکت: ممکن است شما سوالی را از فرد مورد نظر بپرسید و فرد هیچکدام از حرکات فوق را انجام ندهد و به یک نقطه خیره شود. این بدین معنی است که فرد دارد سوال و جواب را به صورت تصویری بررسی و شبیه سازی می کند.
تذکر : به خاطر داشته باشید که این واکنش ها برای تمامی افراد یکسان نیستند و ممکن است استثناهایی نیز وجود داشته باشد، ولی همین الان می توانید آنها را با همسر و یا دوستتان تمرین کنید.
در ادامه بخش اول قصد دارم به طور مختصر در مورد موارد مطروحه ذیل صحبت نمایم امیدوارم مثمر ثمر قرار گیرد.
بازیهای رایانهای چگونه بر سلامت روان کودکان تأثیر میگذارد؟
چه عوارضی بازی های خشونت آمیز بر روان کودکان دارد؟
آیا خشونت در بازیها منجر به اعمال خشونت در عالم بیرون از بازی نیز میشود؟
دوستان تاثیرات مخرب و پنهان اینگونه بازی ها غالباً به صورت تدریجی به کودکان ما القا شود. برای درک بهتر این مورد مطرح شده یک مثال می زنم ؛ درون یک لیوان آب ریخته، حال یک حبه قند را توسط انگشتان خود بگیرید و آن را درون آب کنید (قند را نگه دارید رها نکنید) چه اتفاقی رخ می دهد ؟ آن حبه قند مقداری از آب را به خود جذب میکند اما زمانی که اشباع گردید دیگر نوبت حبه قند است حل شود ! چون آرام آرام در داخل آن آب حل میشود..حال به بحث خود برمیگردیم؛ اصلیترین بخش انسانها هیجاناتآنهاست و در این بین هیجان پرخاشگری و خشونت به دلیل اهمیتی که در حفظ بقا دارد جزء هیجاناتی است که در زندگی فرد تأثیر به سزایی دارد. هیجان پرخاشگری و خشونت باعث آزاد شدن سریع آدرنالین (این هورمون در هنگام ترس و اضطراب ترشح شده به عبارت دیگر این هورمون و سایر مواد و هورمونهای دیگر در بدن آزاد شده) که در نتیجه باعث میشود حالاتی خاص به فرد دست دهد. ((دوستانی که میخواهند اطلاعات بیشتری در مورد نحوه عملکرد هورمون بداننند به در مطلبی که قبلا بیان نمودم با عنوان عملکرد بدن در هنگام عصبانیت و استرس (پیش نیاز-بخش اول -بخش دوم و نتیجه گیری) طور کلی در این خصوص صحبت نموده ام برای مطالعه به آرشیو مراجعه نمایند)) سازندگان بازیهای رایانهای بر پایه همین شواهد سعی میکنند برای فروش بیشتر بازیهای خود، خشم و پرخاشگری را در آنها بگنجانند. این بازیها بهخصوص در مورد بچهها میتواند عواقب منفی بسیاری در پی داشته باشد.
کودکان به دلیل محدودیتهایی که دارند در دنیای واقعی قادر به کنترل و تسلط بر خیلی از موقعیتها نیستند در حالی که بازی این امکان را به آنها میدهد که بتوانند بر شخصیتها و موقعیتهای مختلف بازی تسلط پیدا کنند. اوج تسلط بر یک موقعیت نیز تخریب و یا از بین بردن موجودات است. بنابراین بازیهای خشن برای کودکان بسیار جذاب میشوند و میتوانند ساعتها بدون آنکه کسی برایشان مزاحمت ایجاد کند در دنیای مجازی به تخریب و کشتار بپردازند
تداوم ایجاد چنین بازیهایی، چندین عارضه را در پی خواهد داشت:
1 .از آنجا که دنیای کودکان دنیای فانتزی و خیالپردازی است، به طور معمول تا ساعتها بعد از اتمام بازی به خیالپردازی در مورد آن میپردازند، سعی میکنند نقش قهرمان بازی را ایفا کنند و حتی صحنههای بازی و مبارزهها را بر روی والدین خود پیاده کنند.
2. به دلیل پرخاشگری و خشونت بالای بازیها و دیدن صحنههای کشتن، خونریزی و... به طور معمول این کودکان نسبت به مسائل انسانی دارای حساسیت کمتری میشوند.
3 . در روزهای اول بازی کودک مدام تأثیرات مختلف بازی بر روی خود را میسنجد و متوجه تغییرات است. حتی ممکن است به والدین خود بگوید دیگر این بازی را انجام نمیدهد. در این زمان مغز به صورت فعال تأثیرات بر بدن را کنترل کرده و به فرد هشدار میفرستد. اما به تدریج و با افزایش مدت زمان بازی وقتی که چندین ماه از انجام بازیهای خشن میگذرد تأثیرات بازیها بر مغز به صورت فعال پردازش نمیشود و دیگر هشدار در کار نیست؛ یعنی کودک ساعتها بازی میکند بدون اینکه بگوید بازی چه تأثیری بر روی او داشته و یا چه تغییراتی در بدنش به وجود آمده است. این نشانه خوبی نیست زیرا علیرغم اینکه کودک چیزی گزارش نمیدهد اما بازی به تدریج تأثیر خود را میگذارد.
لازم به یاداوری است هیجان ترس باعث ایجاد تغییراتی در بدن میشود که فرد را آماده پاسخ گریز و یا جنگ میکند. این یک واکنش طبیعی بدن در مقابله با ترس است. زمانی که فرد بازی با ترس زیاد انجام میدهد، مدام این پاسخ بدن (جنگ گریز) فعال شده ولی چون به واقع پاسخی فیزیکی از سوی فرد اتفاق نمیافتد، تنها انرژی روانی بدن از بین میرود. به همین دلیل فرد ممکن است بعد از انجام این گونه بازیها احساس خستگی و یا حتی کوفتکی کند در حالی که کاری انجام نداده است.
شاید انجام بازیهای ترسناک فرد را دچار مشکل شدید و یا مزمن نکند اما به طور قطع وی را مستعد به اختلالهای مختلف میکند. برابر نظر پژوهشگران افرادی که بازیهای ترسناک را انجام میدهند، احتمال ابتلا به مشکلات حاد روانی و یا بیماریهای قلبی، 2 تا 3 برابر افراد عادی است ادامه مطلب...
دوستان گرامی سلام امروز میخوام در مورد آسیب و تهدیدی صحبت کنم که مخاطبان آن بیشتر رده سنی کودکان و نوجوانان ما می باشند که کاملا هدفمند و با استفاده از فناوری و دنیای مجازی و علم روانشناسی توسط دشمنان طرح ریزی شده است .خواهش میکنم کمی با تامل به این پست توجه کنید. وظیفه خود میدانم که گامی کوچک برای مقابله با این تهدید و آسیب برداشته و انرا از نگاه تاثیرات روانشناسانه مورد نقد و بررسی قرار دهم امید که مقبول واقع گردد .دوستان برابر بررسی های به عمل آمده کشور ما در 7، 8 سال آینده در مورد بازیهای رایانهای ،پویا نمایی ها و فضای مجازی ضربهای سنگین خواهدخورد که تا بحال از هیچ چیز دیگر نخوردهایم. تمرکز در نظام باید به سمتی برود که با اینگونه مسایل جدیتر و قویتر برخورد کرد.» .
درحال حاظر کشور ما با«مسئله secend life )زندگی دوم ) تهدید فرهنگی و خطر فرهنگی بسیار بالایی رو به رو است بنابراین می بایست روی این مسئله حساس شویم. سبک زندگی دوم که مخاطبان آنان کودکان 4 تا 17 سال ما را درگیر خود کرده است، در آینده یکی از مسال چالش برانگیز جامعه خواهد بود.به عبارت دیگرخطر مساله زندگی دوم، یعنی دروغپردازی در فضای مجازی، که توجه شما عزیزان را به این آمار جلب میکنم « 92% اطلاعات موجود در فضای مجازی از زندگی دوم افراد، را دروغ تشکیل میدهد. این مساله به عنوان موج فرهنگی تا 5، 6 سال آینده به مانند آوار روی سر جامعه به خصوص کودکان و نوجوانان بین 4تا 17 سال خراب شده و تاثیر مخربی از خود بر جا می گذارد. در شرایط فعلی با خطر ان اسای (جهان بدون مغز) مواجه هستیم «باید به این نکته اشاره نمایم که متاسفانه سواد امنیتی مردم نسبت به فضای سایبری بسیار پایین است. موضوع شناسایی مردم و مدیران از ان اسای (جهان بدون مغز) مسالهای جدی است. متاسفانه حجم تبلتها و لپ تاپهایی که وارد کشور شده فاجعه است و همه اطلاعات این وسایل ارتباطی در اختیار ان اسای است.» که راه کارهای مقابله با ان اسای« از نظر ساختار امنیتی تمرکز روی ان اسای و ایجاد پدافند در مقابل آن به منظور واکسینه کردن کاربرها دو مقولهای است که باید به آنها توجه ویژه کرد. که در ادامه به چگونگی خطرات این دسته از بازی ها و اثرات مخرب آنها خواهم پرداخت امیدوارم مثمر ثمر قرار بگیرد. اولین تاثیری که این دسته از بازیها دارند بحث هنزاد پنداری است که در ادامه در این خصوص صحبت میکنیم.
1 - همزاد پنداری از معایب بازیهای رایانهای
در جامعه امروز، رایانه به رقیب قدرتمند و هیجان انگیز تلویزیون تبدیل شده " هرچند نمیتوان با جرات گفت که برنامه های تلویزیونی هیچ گونه آسیب پذیری برای کودکان ما ایجاد نمیکند اما اینگونه تفکر می تواند یک سهل انگاری بزرگ از سوی والدین باشد زیرا دشمنان در برنامه های کارتونی در قالب کاراکترهای طنز گونه به اهداف خود می رسند و با گذشت زمان به صورت کاملا نامحسوس سموم خود را به کودکان ما تزریق میکنند .که برای درک بهتر این مسئله به این نکته اشاره میکنم .متاسفانه چندی پیش انیمیشنی با عنوان هورتون با دوبله فارسی ( محصول آمریکا در سال 2006 ) که در شبکه پویا چندین مرتبه پخش شده که نه تنها تمام مقدسات مسلمانان را زیر سوال برده اند .حتی بحث معاد و آخرت بهشت و جهنم را ........ کاملا مورد تمسخر قرار داده اند.که در در نهایت تاسف باید بگویم که هیچ یک از مسئولین به محتوا کارتون دقت نکرده و صرفا مجوز صادر کردن .(که اینجانب به همراه یکی از دوستان صاحب نظر و اهل قلم به صورت کاملا مجزا مورد تحلیل قرار می دهیم) به موضوع اصلی خود بر گردیم دوستان من شاید این برنامه چندین مرتبه کودکان ما ببینند اما در مقابل بازیهای رایانهای که بیشترکه بیشتر طرفدار ان بوده و به مراتب اثر گذار تر خواهد بود. رایانه و بازیهای رایانهای توانستهاند جای خود را در میان برنامه تلویزیونی و اسباب بازیها باز کنند، خانوادهها باید با مدیریت درست، فرزندان خود را از استفاده بیرویه از اینگونه وسایل باز دارند. ادامه مطلب...
سوره الأنعام, آیات 95-99
خداوند شکافنده دانه و هسته است، زنده را از مرده خارج می سازد و مرده را از زنده، این است خدای شما پس چگونه از حق منحرف می شوید؟
![](http://parsquran.com/gallery/box/sign1.jpg)
او شکافنده صبح است و شب را مایه آرامش و خورشید و ماه را وسیله حساب قرار داده است، این اندازهگیری خداوند توانای دانا است. (96)
![](http://parsquran.com/gallery/box/sign2.jpg)
او کسی است که ستارگان را برای شما قرار داد تا در تاریکیهای خشکی و دریا بوسیله آنها هدایت شوید، نشانهها(ی خود) را برای کسانی که میدانند (و اهل فکر و اندیشهاند) بیان داشتیم. (97) او کسی است که شما را از یک نفس آفرید، در حالی که بعضی از انسانها پایدارند (از نظر ایمان یا خلقت کامل) و بعضی ناپایدار، ما آیات خود را برای کسانی که میفهمند بیان نمودیم. (98)
![](http://parsquran.com/gallery/box/sign3.jpg)
او کسی است که از آسمان آبی نازل کرد و بوسیله آن گیاهان گوناگون رویانیدیم، از آن ساقه ها و شاخههای سبز خارج ساختیم و از آنها دانه های متراکم، و از شکوفه نخل خوشهها با رشته های باریک بیرون فرستادیم و باغها از انواع انگور و زیتون و انار شبیه به یکدیگر و بیشباهت هنگامی که میوه میکند به میوه آن و طرز رسیدنش بنگرید که در آن نشانههائی برای افراد با ایمان (99)
![](http://parsquran.com/gallery/box/sign4.jpg)
استفاده از این پست در وبلاگتان بلامانع است. برای دوستانتان هم ارسال نمایید
مهمترین عبادتی که انسان را به خدای خویش نزدیک می کند نماز است (کلینی،الکافی،ج 3،ص264) و حضرت ابراهیم(ع) (همیشه دعا میکرد که خود و فرزندانش از نمازگذاران باشند.
اگر کسی دو رکعت نماز بخواند و در حال قیام،متذکر قیام بین(یدی الله)باشد و در حال رکوع،متذکر ادب و خضوع برای خدا و در حال سجده،متذکر انجام وظیفه عبودیت،یعنی خشوع برای خدا و در حال تسبیح،متذکر عظمت او و در حال حمد،متذکر نعمت های او و در تهلیل ، متذکر وحدانیت او باشد(ر.ک:عبد الحسین دستغیب،82 پرسش،ص152)) ، از همه ثوابهای عظیم ذکر شده برای نماز بهره مند خواهد بود.
{فضیلت نمازاول وقت}
در احادیث و روایات نماز به ستون خیمه شبیه شده است. و در توضیح مطلب آمده است که اگر دین را به خیمه تشبیه کنیم ، خیمه از چادر ، میخ و طناب و ستون تشکیل می شود. زکات و صوم و سایر واجبات مانند میخ و طناب خیمه است و نماز مثل ستون است که اگر ستون خیمه نباشد بقیه به درد نمی خورند. در آیات و احادیث نه تنها نماز بسیار سفارش شده است بلکه نماز در اوّل وقت مورد تآکید است. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : کسى که نمازهاى پنجگانه را در موقع خود اقامه کند و رکوع و سجود نماز را کامل بجا آورد خداى عزّ و جلّ چهارده خصلت به او عطا فرماید:
الف ) سه خصلت در دنیا:
- عمر او را زیاد کند.
- مال و اموال او را زیاد کند.
- اولاد صالح او را زیاد کند.
ب ) سه خصلت در موقع مرگ :
- از ترس او را ایمن دارد .
- از هول مرگ ایمن دارد .
- او را داخل بهشت گرداند. ادامه مطلب...
![](http://slidetheme.ir/img/li.png)
![](http://slidetheme.ir/img/li.png)
![](http://slidetheme.ir/img/li.png)
![](http://slidetheme.ir/img/li.png)
![](http://slidetheme.ir/img/li.png)
![](http://slidetheme.ir/img/li.png)
![](http://slidetheme.ir/img/li.png)
![](http://slidetheme.ir/img/li.png)
![](http://slidetheme.ir/img/li.png)