سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بزرگترین نقطه ضعف آمریکا در صورت حمله به سوریه

alt

در صورت حمله احتمالی آمریکا به  سوریه بازنده این جنگ کیست؟

هدف آمریکا از ایجاد جنگ در منطقه چیست؟

آیا بهانه سلاح شمیایی است یا خارج کردن اسرائیل از بحران ؟

در فرانسه و ترکیه چی میگذرد؟

سلاح های مدرن سوریه چیست؟

عملکرد سلاح های سوریه چگونه آمریکا را فلج خواهد کرد؟

این ها بخشی از سوالاتی است که پاسخ آنها را میتوان در این پست تحلیلی به دست آورد .

آیا کمک بشر دوستانه ای ابر نکبتها  به مردم سوریه یعنی کشتن هزارن زن و بچه بی گناه است رای رسدن به منافع خو

پروژه تکراری جنگ علیه عراق اما این بار در سوریه ؟پس کجاست سلاح های شمیایی کشف شده در جنگ با عراق؟بهانه دیگری همچون خودزنی احمقانه 11 سپتامبر نتوانستند پیدا کنند تا ذهنیت مردم دنیا را به نفع خود تغییر دهند مجدد سلاح شمیایی را توجیه کشتار و جنایت های خود کنند

سوریه ابزارهای زیادی برای پاسخ به حمله احتمالی آمریکا دارد، از جمله هدف قرار دادن رژیم صهیونیستی و نیروگاه اتمی دیمونا که بسیار آسیب‌پذیر است و ممکن است با چند موشک منهدم شود.

مخالفان مسلح حکومت سوریه، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و انگلیس، انگشت اتهام خود را به سمت دولت "بشار اسد" گرفتند و دولت سوریه را متهم به انجام این حمله شیمیایی کردند.

روز دوشنبه، "جان کری"، وزیر امورخارجه آمریکا برای اولین بار به کارگیری سلاح شیمیایی در سوریه را تأیید کرد و گفت این حمله غیرقابل انکار است.

کری اضافه کرد؛ که "باراک اوباما"، رئیس جمهور آمریکا معتقد است کسانی که سلاح شیمیایی را علیه مردم به کار برده‌اند باید پاسخگو باشند.
این اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در حالی است که پیشتر "جی کارنی"، سخنگوی کاخ سفید گفته بود که کنترل سلاح‌های شیمیایی در سوریه فقط در دستان "بشار اسد" است.
هنوز "باراک اوباما"، در مورد حمله نظامی احتمالی آمریکا علیه سوریه اظهارنظر نکرده، اما "کوین راد"، نخست وزیر استرالیا گفت که رئیس جمهور آمریکا تمامی گزینه‌های ممکن را در برابر بحران سوریه در نظر دارد.
وی که کشورش ماه آینده ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد را بر عهده خواهد گرفت، گفت با باراک اوباما درباره وضعیت سوریه گفتگو کرده است.
"ولید المعلم"، وزیر امور خارجه سوریه در مقابل، کری را به دروغگویی متهم کرد و از واشنگتن و متحدان این کشور خواست برای دفاع از ادعای خود مدرک ارائه دهند.
وزیر امور خارجه سوریه نسبت به اقدام غیرقانونی آمریکا علیه کشورش هشدار داده است. وی در نشست خبری اخیر خود اعلام کرد: کسانی که فکر می‌کنند با حمله به سوریه می‌توانند توازن سیاسی - نظامی در منطقه را به هم بزنند دچار توهم شده‌اند.
"بشار اسد" در گفتگوی اخیرش با یک روزنامه روسی تاکید کرد که دولتش هیچ نقشی در انجام این حمله نداشته و انتساب این حمله به دولت سوریه، "توهین به عقل سلیم" است.

بهانه‌ای برای جنگ

تحرکات نظامی آمریکا و انگلیس در منطقه و نیز برخی خبرهای غیر رسمی و موضع‌گیری‌های مقامات آمریکایی مبنی بر قطعیت حمله شیمیایی دولت "بشار اسد" ، بهانه را برای مداخله نظامی آمریکا در سوریه ایجاد کرده است.

برخی شبکه‌های خبری آمریکا از جمله "سی‌ان‌ان" و "ان‌بی‌سی" روز گذشته اعلام کردند که احتمالا حمله آمریکا به سوریه از روز پنجشنبه (امروز) آغاز خواهد شد.

alt


مقاماتی که هنوز نامشان فاش نشده، روز سه‌شنبه (5 شهریور، 27 آگوست) به شبکه خبری "ان‌‌بی‌‌سی" نیوز گفتند، سوریه طی سه روز مورد هدف حملات آمریکایی‌ها قرار می‌گیرد که منظور از آن، کاهش توانایی‌های ارتش سوریه نیست، بلکه دادن پیامی به "بشار اسد"، رئیس جمهور این کشور برای متوقف کردن استفاده از سلاح‌های شیمیایی است.

"باراک اوباما" با "کوین راد" نخست‌وزیر استرالیا و همچنین "فرانسوا اولاند"، رئیس‌جمهور فرانسه درباره اقدام نظامی علیه سوریه مشورت و گفتگو کرده است.

این در حالی است که بازرسان سازمان ملل همچنان برای تحقیق در مورد حملات شیمیایی، در سوریه به سر می‌برند و تا روز یک‌شنبه این کشور را ترک نخواهند کرد.

آمریکایی‌ها به طور رسمی اعلام کرده‌اند؛ منتظر تصمیم شورای امنیت برای حمله نخواهند ماند و به شکل مستقل در قالب هم‌پیمانی با متحدانشان در این راستا تصمیم می‌گیرند. 

تصمیم آمریکا در حالی اتخاذ شده که نشست رؤسای ستاد مشترک ارتش‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان، ایتالیا، ترکیه، قطر، اردن و کانادا از روز یکشنبه در امان پایتخت اردن آغاز شده که به عقیده کارشناسان، حمله نظامی احتمالی به سوریه مهم‌ترین موضوع مورد بحث فرماندهان نظامی ارشد کشورهای شرکت کننده در این نشست است.

به گزارش "پرس تی وی"، مقامات دفاعی امریکا می‌گویند، اگر این کشور به دنبال دادن پیامی به اسد باشد، محتمل‌ترین گزینه نظامی، حمله با موشک‌های "تاماهاک" از یک کشتی در دریای مدیترانه است.

ارتش امریکا طی هفته‌های گذشته به تجهیزات نظامی خود در منطقه افزوده است؛ اکنون چندین زیردریایی هسته‌ای و مجهز به موشک کروز، 4 ناوشکن و تعدادی هواپیمای جنگی در شرق مدیترانه، جایی که می‌توان سوریه را هدف حملات موشک کروز قرار داد، مستقر شدند.

alt

 

همچنین نیروی دریایی سلطنتی انگلیس نیز اعلام کرد که ناو جنگی «HMS» که توان حمل بالگرد را دارد، به مدیترانه اعزام شد.

شبکه آمریکایی "سی.بی.اس" گزارش داد، اوباما ظرف یکی‌ـ‌دو روز آینده، گزارشی برای توجیه اقدام نظامی آمریکا در سوریه، منتشر خواهد کرد.

اما تمام رسانه‌هایی که بر طبل حمله به سوریه می‌کوبند، واکنش سوریه به ناوچه‌های آمریکایی و یا منافع این کشور در اطراف سوریه را نادیده گرفته‌اند.

سوریه یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه از حیث قدرت موشکی است. این قدرت به قدری هست که رژیم صهیونیستی را واداشت تا در ژوئیه گذشته (تیرماه) اعتراف کند که قدرت موشکی حزب‌الله بیش از آن است که سیستم ضد موشکی اسرائیل بتواند در مقابل آن مقاومت کند.

معنای این سخن در خصوص قدرت موشکی سوریه وقتی روشن می‌شود که سخنان "سید حسن نصرالله" دبیر کل حزب‌الله لبنان را در 14 آگوست گذشته در گفتگو با المیادین مرور کنیم.

"سید حسن نصرالله" در این گفتگو تاکید کرد؛ قدرت موشکی که حزب الله در جنگ تموز (33 روزه) برای هدف گرفتن حیفا و بعد از حیفا به کار گرفت، برآمده از موشک‌های ساخت سوریه بود.

در میان زرادخانه موشکی سوریه، موشک‌های روسی "یاخونت" (Yakhont) بیش از دیگر موشک‌ها خودنمایی می‌کند. مسئولان آمریکایی در اواخر اردیبهشت گذشته (ماه می) اعلام کردند؛ روسیه موشک‌های ضد ناو پیشرفته‌ای به سوریه تحویل داده است. این موشک، مجهز به راداری پیشرفته است که در اصابت دقیق‌‌تر به هدف، بسیار موثر است.

برعکس موشک‌های "اسکاد" یا دیگر موشک‌های سطح به سطح سوریه، "یاخونت" بر روی کشتی‌های جنگی سوار می‌شود و پس از شلیک به ارتفاع 1500 متری اوج می‌گیرد تا این که به نزدیکی هدف برسد.  در نزدیکی منطقه هدف، موشک ارتفاع خود را بین 5 تا 10 متر از سطح آب، جایی که خارج از محدوده راداری هدف است، می‌رساند و بدین ترتیب قبل از آنکه سیستم ضد موشکی هدف شروع به کار کند، موشک اصابت کرده است.

سرعت این موشک، مافوق صوت (دو برابر) است و برد آن،  حدود 300 کیلومتر است.

alt

 

رژیم صهیونیستی در تجاوز اخیر خود به خاک سوریه ادعا کرد انبار موشک‌های روسی در سوریه را هدف قرار داده است که مقصود همین نوع از موشک‌ها بود. اما روزنامه "نیویورک تایمز" اوایل ماه آگوست گزارش کرد؛ که رژیم صهیونیستی در این حمله به هدف خود که نابود کردن موشک‌ها بود، نرسیده است.

روزنامه "یدیعوت آحارونوت" همچنین گزارش کرد که سوری‌ها قبل از این حمله، موشک‌های یاخونت را به محلی دیگر منتقل کرده‌اند و رژیم صهیونیستی انبار خالی را هدف قرار داد.

نیروهای آمریکایی در انتظار دستور

"چاک هیگل"، وزیر دفاع آمریکا گفت: نیروهای نظامی ایالات متحده آماده‌اند که در صورت دستور باراک اوباما به اقدام نظامی لازم دست بزنند.

 

alt

هیگل در جریان سفری به کشور "برونی" در آسیای جنوب شرقی اعلام کرد؛ که ما آماده هستیم. وی افزود: برای او روز به روز روشن‌تر می‌شود که دولت سوریه مسئول حمله شیمیایی است، اما دولت اوباما برای گرفتن تصمیم نهایی درانتظار دریافت گزارش‌های آژانس‌های اطلاعاتی است.

اسوشیتد‌پرس می‌گوید: به نظرمی‌رسد آمریکا و متحدانش در اروپا، زمینه را برای شدیدترین پاسخ به سوریه فراهم می‌‌کنند.

در این میان "بشار اسد"، رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه در خبرگزاری رسمی دولت منتشر شد، آمریکا و دیگر کشورهای غربی را به نادیده گرفتن افکار عمومی مردم خود متهم کرد و هشدار داد اگر ایالات متحده به سوریه حمله کند، به سرانجام جنگ ویتنام دچار خواهد شد.

"حسن هانی‌زاده"، کارشناس سیاست خارجی درباره احتمال اینکه آمریکایی‌ها تهدید خودشان را عملی کنند، تصریح کرد: سوریه ابزارهای زیادی برای پاسخ دادن به این حمله احتمالی دارد، از جمله هدف قرار دادن رژیم صهیونیستی و نیروگاه اتمی دیمونا که بسیار آسیب‌پذیر است و ممکن است با چند موشک منهدم شود.

وی افزود: هرچند که تشعشعات انهدام احتمالی نیروگاه دیمونا ممکن است که کل منطقه را فرا بگیرد، اما به هر حال سوریه حق دفاع را برای خود محفوظ می‌داند چرا که حفظ تمامیت ارضی سوریه بخشی از حقوق این کشور است  لذا اگر آمریکا به سوریه حمله کند این کشور فلسطین اشغالی را مورد هدف قرار خواهد داد و خسارت‌های سنگینی را متوجه رژیم صهیونیستی خواهد  کرد.

در فرانسه و ترکیه چه می‌گذرد؟

رئیس جمهوری فرانسه بر لزوم واکنش مناسب جامعه جهانی به حمله شیمیایی علیه غیر نظامیان در سوریه تاکید کرد.
به گزارش شبکه الجزیره، "فرانسوا اولاند" رئیس جمهور فرانسه چندی پیش در نشست سفرای این کشور در پاریس با اشاره به تحولات اخیر سوریه گفت: مسببان حملات شیمیائی در دمشق نمی توانند از مجازات بگریزند.

وی با بیان این که فرانسه حمایت خود را از مخالفان سوری افزایش خواهد داد مدعی شد جنگ داخلی در سوریه صلح جهانی را تهدید می‌کند. 

اولاند افزود: وظیفه ما نشان دادن واکنش مناسب در مقابل حملات شیمیایی در سوریه است. 

وی در ادامه اظهار داشت: کشورهای اروپایی باید به حمایت‌های خود از مردم کشورهای انقلابی ادامه دهند.

alt

 


به گفته رئیس جمهوری فرانسه مسئولیت غرب حمایت از کشورهای عربی در گذراندن دوران انتقال قدرت است. 

فرانسه از حامیان جدی مداخله نظامی غرب در سوریه بوده و مدعی دفاع از خواسته مردم این کشور است. با این حال در دو سال اخیر از ارائه هر گونه کمک نظامی و تسلیحاتی به شورشیان مسلح سوریه دریغ نکرده است.

اکنون فرانسه در کنار انگلیس و آمریکا در صف اول مخالفان دولت بشار اسد قرار دارد، اما برای همکاری در حمله نظامی احتمالی علیه این کشور با محدودیت‌هایی روبه‌روست.

همچنین علاوه بر فرانسه، آمریکا و بریتانیا، ترکیه نیز از حمله نظامی علیه حکومت سوریه طرفداری می‌کند.

"احمد داوود اوغلو"، وزیر امورخارجه ترکیه امروز کشتار شیمیایی اخیر در سوریه را جنایت علیه بشریت توصیف کرد و گفت که عاملان این کشتار نباید بدون مجازات باقی بمانند.

دیروز روزنامه "ملیت" چاپ ترکیه به نقل از وزیر امورخارجه این کشور نوشت که ترکیه آماده است تا به ائتلافی که علیه بشار اسد تشکیل می‌شود، بپیوندد.

واکنش لندن

در لندن، "دیوید کامرون"، نخست وزیر بریتانیا  پارلمان را به تشکیل جلسه‌ای فوری برای بحث درباره پاسخ نظامی احتمالی در روز پنجشنبه دعوت کرده است.

 

alt

 

نخست وزیر بریتانیا حمله شیمیایی اخیر در سوریه را «کاملا شنیع» توصیف کرده و از جامعه بین المللی خواسته نسبت به آن واکنش نشان دهد.

"ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهور روسیه طی یک تماس تلفنی با "دیوید کامرون"، نخست وزیر انگلیس گفت: هیچ مدرکی مبنی بر دست داشتن دولت سوریه در این حمله شیمیایی وجود ندارد.

از سوی دیگر، "سرگئی لاوروف"، وزیر خارجه روسیه هشدار داد که استفاده از زور بدون مجوز سازمان ملل نقض قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود.

سخنگوی "دیوید کامرون" با بیان این که بریتانیا مشغول بررسی یک پاسخ مناسب در این زمینه است، اضافه کرد: ما به گفتگو با متحدان بین‌المللی خود برای پاسخی مناسب به دولت سوریه در بکارگیری سلاح شیمیایی ادامه می دهیم، اما همزمان طرح‌های نظامی خود را در این زمینه آماده خواهیم کرد.

وی با تأکید براین که به کارگیری سلاح شیمیایی به کلی مقایر با موازین بین‌المللی است، گفت؛ که دولت بریتانیا امروز با مجلس این کشور درباره مداخله نظامی احتمالی در سوریه مشورت می‌کند.


پیام ولادیمیر پوتین به بشار اسد


"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه در پیامی به بشار اسد همتای سوری خود، حمایت همه‌جانبه این کشور از سوریه را اعلام کرد.

روسیه با اعتقاد راسخ می‌گوید که ارتش سوریه از سلاح شیمیایی استفاده نکرده، بلکه این موضوع سناریویی است که مخالفان نظام به کمک جنگ رسانه‌ای آمریکا، هم‌زمان با حضور بازرسان سازمان ملل در دمشق تدارک دیده‌اند تا بهانه‌ای برای حمله نظامی غرب به سوریه پیدا کنند.

هانی‌زاده، کارشناس سیاست خارجی با اشاره به هجمه‌های رسانه‌ای اخیر در مورد حمله نظامی به سوریه گفت: پس از آشکار شدن نشانه‌های عملی شکست در میان گروه‌های تروریستی و پیروزی ارتش سوریه در سرکوب آنها، حالا نوبت به مرحله جدیدی از جریان‌سازی‌های خبری و رسانه‌ای علیه دولت سوریه رسیده است.

خبرگزاری "دام پرس" سوریه به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه با انتقال پیامی به رهبری سوریه اظهار داشته؛ روسیه اجازه سقوط هیچ‌گونه موشک و یا بمبی را در سرزمین سوریه در صورت تجاوز خارجی به این کشور نخواهد داد و در یک صف واحد با سوریه می‌ایستد.

 

alt

روسیه درباره عواقب فاجعه‌بار هرگونه اقدام نظامی ضد سوریه هشدار داده است. مسکو همچنین از واشنگتن خواست در مسئله سوریه محتاط باشد و به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد. 

   

مسکو اتهام‌زنی زودهنگام علیه سوریه با هدف حمله نظامی به این کشور را "اشتباهی فجیع" خواند و از طرف‌های دیگر خواست در این رابطه عجولانه رفتار نکنند.

   

تحلیل‌گران بر این باورند حمله نظامی به سوریه آن هم به رهبری آمریکا باعث افزایش همکاری‌های ایران و روسیه می‌شود.

   

هانی‌زاده با اشاره به واکنش متحدان منطقه‌ای سوریه در صورت عملی شدن تهدید آمریکا خاطر‌نشان کرد: قطعا حزب الله در صورت حمله آمریکا به سوریه، وارد صحنه نبرد خواهد شد.

   

این کارشناس سیاست خارجی متذکر شد: حتی ممکن است حماس هم به گروه ائتلاف سوریه ـ حزب الله بپیوندد و همه این حوادث شرایطی را فراهم خواهد کرد که آمریکا از حمله به سوریه پشیمان شود؛ این حمله هزینه سنگینی برای غرب و آمریکا خواهد داشت و به همین دلیل، هم‌اکنون آمریکایی‌ها در مورد حمله به سوریه تردید دارند.

 

   

موانع امریکا برای حمله به سوریه

   

روزنامه امریکایی "یو اس ای تودی" در گزارشی تحلیلی به برخی از موانعی که بر سر راه دولت اوباما در حمله به سوریه قرار دارد پرداخته است. 

   

این روزنامه می نویسد: حملات محدود که امریکا از آن صحبت می‌کند نه تنها رژیم بشار اسد را سرنگون نخواهد کرد، بلکه توازن قوا بین شورشیان و نیروهای دولتی را نیز برهم نخواهد زد.

   

رژیم اسد در حال حاضر حامیان قدرتمندی دارد و روسیه قطعنامه‌های سازمان ملل بر ضد سوریه را وتو خواهد کرد و ایران، از نظر نظامی از او پشتیبانی می کند و چریک‌های حزب‌الله وی را در جنگ کمک می‌کنند. 

   

از طرف دیگر، حضور گروه‌های شبه نظامی بنیادگرا در بین مخالفان اسد، باعث شده امریکا نتواند با اطمینان خاطر به ارسال سلاح به مخالفان بپردازد. 

   

در کل، به نظر می‌رسد امریکا و متحدانش نمی توانند صرفا با استفاده از موشک‌های کروز، دولت اسد را سرنگون کنند و از سویی، حضور نیروهای القاعده در سوریه، امریکا را از انجام حملات گسترده‌ای که دولت سوریه را سرنگون کند، باز می‌دارد.

  

"جان بلنک"، تحلیلگر سیاسی در موسسه تحقیقاتی RAND در این باره می‌گوید: آمریکا نمی‌خواهد حملاتش باعث هرج و مرج و خلأ قدرت در سوریه شود، زیرا چنین خلأیی راه را برای نیروهای القاعده باز می‌کند.

 






تاریخ : یادداشت ثابت - پنج شنبه 92/6/8 | 12:56 صبح | نویسنده : طاها تهرانی | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.